Μουσική Προπαιδεία

Η Μουσική Προπαιδεία στο Βενιζέλειο Ωδείο Χανίων απευθύνεται στα παιδιά της προσχολικής και της πρώτης σχολικής ηλικίας με στόχο να γνωρίσουν τη μουσική με ένα διασκεδαστικό και ψυχαγωγικό τρόπο και βασίζεται κυρίως στο σύστημα "ORFF SCHULWERK" που σημαίνει στην κυριολεξία "Έργο για σχολεία", υποδηλώνοντας μ' αυτό τον τίτλο ότι μια τέτοια αγωγή θα έπρεπε να εντάσσεται στη γενική διαπαιδαγώγηση του παιδιού, σαν αντιστάθμισμα στην υπερβολικά νοησιαρχική παιδεία της εποχής μας. Το παιδί με βιωματικό τρόπο, έρχεται σε επαφή με βασικές αρχές όπως ο ρυθμός, η κίνηση, το τραγούδι και ο χορός ακολουθώντας σύγχρονες μουσικοπαιδαγωγικές προσεγγίσεις Παράλληλα ανακαλύπτει τον κόσμο των μουσικών οργάνων παίζοντας διάφορα μουσικά όργανα ειδικά για το πρόγραμμα αυτό. Για τα παιδιά της προσχολικής ηλικίας, αλλά και αυτά των πρώτων τάξεων του δημοτικού σχολείου είναι σημαντικό στη διαδικασία μάθησης να κυριαρχεί η χαρά, η ευχαρίστηση και η ατμόσφαιρα παιχνιδιού. Μια πρωταρχική μουσική έννοια την οποία τα παιδιά πρέπει να κατανοήσουν μέσα από την εμπειρία είναι ο ρυθμός. Ο Ελβετός μουσικός Emil Jacques Dalcroze, πίστευε ότι ο μελλοντικός μουσικός πρέπει να νιώθει το ρυθμό μ’ όλο του το σώμα, διαφορετικά η μουσική του θα είναι μηχανική εκτέλεση χωρίς συναίσθημα.

Επίσης ο μουσικοπαιδαγωγός Carl Orff, θεωρεί ότι η μουσική πρέπει να μαθαίνεται μέσα από το ρυθμό (το ρυθμό της μουσικής, του λόγου, της κίνησης). Έτσι στα πρώτα στάδια της μουσικής παιδείας, η κίνηση και η ελευθερία έκφρασης δημιουργούν μια ευχάριστη, ζωντανή και δημιουργική ατμόσφαιρα που ικανοποιούν άμεσα το παιδί, αλλά και μελλοντικά το όφελος είναι διπλό. Δηλαδή υπάρχουν περισσότερες πιθανότητες το παιδί να συνεχίσει να μελετά και να προοδεύσει σε κάτι που του είναι ευχάριστο και όσον αφορά το γνωστικό επίπεδο κατανοεί πολύ πιο εύκολα βασικές μουσικές έννοιες που έχει βιώσει μέσα από το σώμα του, γιατί η μάθηση έχει παγιωθεί μέσα από μια ενεργητική και δημιουργική διαδικασία. Τα όργανα που χρησιμοποιούνται είναι ξυλόφωνα, μεταλλόφωνα και πολλά κρουστά. Το ρυθμικό στοιχείο τονίζεται συχνά με χτυπήματα χεριών, ποδιών και με ρυθμικούς βηματισμούς. Μεγάλο ρόλο παίζει, επίσης, το τραγούδι και η έρρυθμη ομαδική απαγγελία. Στο Ωδείο μας εφαρμόζεται αυτό το σύστημα, σε παιδιά ηλικίας από 5-7 χρονών με στόχο να διαπλάσουμε σαν άτομα με την ευεργετική επιδραση της μουσικής. Η μουσική αγωγή είναι μια ευχάριστη δημιουργική δραστηριότητα, μια διαρκής εξερεύνηση της ανθρώπινης ψυχής, ένα αδιάκοπο ταξίδι σε ένα κόσμο ομορφιάς.

Το παιδί με βιωματικό τρόπο, έρχεται σε επαφή με βασικές αρχές όπως ο ρυθμός, η κίνηση, το τραγούδι και ο χορός

TOP